mandag 21. april 2014

En mosevegg på Karl Johan

En ettermiddag før påske gikk jeg og min samboer nedover Karl Johans gate der målet var et sted de selger god italiensk is. For en gangs skyld hadde jeg ikke moser på hjernen, helt til det plutselig dukket opp en grønn vegg på Egertorget. Jeg la raskt merke til at det var kleskjeden H&M som holdt på med noe og tenkte at dette var det best å holde seg unna. Når jeg var helt forbi den grønne veggen tenkte jeg plutselig: den grønne veggen var da jammen dekket av moser. Jeg snudde og gikk tilbake, og jammen var det ikke flere kvadratmeter med matteflette Hypnum cupressiforme. Noen skudd med sigdmose Dicranum hadde også sneket seg inn. Jeg hadde ikke med lupe, og tenkte heller ikke at dette var stedet for å ta belegg, sigdmosen ble derfor ubestemt.


Jeg stilte meg opp for å ta et bilde og fanget dermed oppmerksomheten til en av de som sto på denne standen. Jeg mumlet først noe om at jeg bare var interessert i mosene på den grønne veggen, men fikk allikevel utdelt en liten trykksak. H&Ms representant virket ikke helt overbevist da jeg sa at jeg var leder i Moseklubben, og at den grønne veggen var prima stoff til bloggen vår. Det viste seg etter hvert at H&M denne gangen  var ute i miljøets ærend. De har begynt å ta imot brukte klær som de enten sender til trengende eller gjenvinner slik at stoffet kan brukes til å produsere nye tekstiler. De var også veldig stolte av at hver butikk har en miljøansvarlig. Derfor altså den grønne veggen med mose.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar